Par lielu nožēlu, 2021.gads neiezīmēja Covid-19 pandēmijas noslēgumu un minētajā periodā saglabājās būtiskas problēmas ar preču un pakalpojumu pieejamību - patērētāji saskārās gan ar ceļošanas ierobežojumiem un vairāku tūrisma operatoru un aģentūru darba pārtraukšanu, gan ar preču piegādes infrastruktūras pārslodzi. Šie apstākļi neapšaubāmi ietekmēja arī PIAA saņemto sūdzību struktūru.
PIAA 2021.gadā kopumā saņēma 688 sūdzības un jautājumus, kas ir mazāk nekā 2020.gadā, kad tika saņemtas 823 sūdzības un jautājumi.
Visvairāk sūdzību un jautājumu PIAA saņēma par patēriņa precēm (397 jeb 57,70%), vispārējiem pakalpojumiem (67 jeb 9,74%), pasta un elektronisko komunikāciju pakalpojumiem (57 jeb 8,28%), finanšu pakalpojumiem (50 jeb 7,27%) un atpūtas pakalpojumiem (28 jeb 4,07%).
Tādējādi, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kad tika piedzīvots ievērojami lielāks sūdzību skaits pasta un elektronisko pakalpojumu jomā (2020.gadā saņēmām 90 sūdzības), 2021. gada šo sūdzību skaits samazinājās pietuvojās 2019.gada līmenim t.i. aptuveni 50 sūdzībām gadā. Samazinājās arī sūdzību skaits atpūtas pakalpojumu (t.sk. tūrisms, koncerti, izrādes u.c.) jomā - 2021.gadā saņēmām 28 sūdzības. Tas ir būtisks kritums, salīdzinot ar 2020.gadu (42 sūdzības), tomēr sūdzību skaits joprojām ir liels, salīdzinot ar 2019.gadu, kad saņēmām tikai 8 šādas sūdzības. Sūdzību skaita kritums tika novērots arī citās jomās. Piemēram, attiecībā uz patēriņa precēm 2021.gadā saņēmām 397 sūdzības (2020.gadā - 437 sūdzības). Savukārt, attiecībā uz vispārējiem pakalpojumiem 2021.gadā saņēmām 67 sūdzības (2019.gadā - 143 sūdzības, 2020.gada - 94 sūdzības).
Saistībā ar tirdzniecības metodēm jāsecina, ka distances tirdzniecības īpatsvars patērētāju sūdzību skaitā arvien pieaug - 2021.gada šādas sūdzības jau veidoja 28,92% (199 sūdzības) no kopējā saņemto sūdzību skaita. Salīdzinājumam, 2019.gadā tās bija 125 sūdzības (15,04%). Tas nozīmē, ka sūdzību distances tirdzniecībā īpatsvars 2021. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu ir gandrīz dubultojies.
Ar detalizētāku statistiku pa sūdzību jomām var iepazīties zemāk.
Sūdzības un jautājumi pa jomām
Patēriņa preces |
|
Vispārējie pakalpojumi |
|
Finanšu pakalpojumi |
|
Pasta un elektronisko komunikāciju pakalpojumi |
|
Transporta pakalpojumi |
|
Atpūtas pakalpojumi |
|
Energoapgāde un ūdensapgāde |
|
Veselības aprūpe |
|
Izglītība |
|
Citi |
|
Patēriņa preču kategorijā sūdzības un jautājumi saņemti galvenokārt par preču kvalitāti (neatbilstību līguma noteikumiem), preces piegādes problēmām (piegādes termiņa neievērošana), atteikuma tiesību izmantošanu, produktu (preču un pakalpojumu) nepieejamību Covid-19 ierobežojumu dēļ, cenu norādīšanu un pārtikas precēm.
Sūdzību un jautājumu par patēriņa precēm sadalījums ir parādīts nākamajā grafikā.
Sūdzības un jautājumi par precēm
Neatbilstība līguma noteikumiem |
|
Piegādes neizpilde |
|
Atteikuma tiesības |
|
Cenu norādīšana |
|
Produktu nepieejamība Covid-19 dēļ |
|
Pārtika |
|
Sūdzību un jautājumu par preču neatbilstību līguma noteikumiem sadalījums ir parādīts nākamajā grafikā.
Neatbilstība līguma noteikumiem
Elektropreces (izņemot datortehniku un mobilos telefonus) |
|
Apavi |
|
Apģērbi |
|
Mēbeles |
|
Būvmateriāli |
|
Sporta preces |
|
Datortehnika |
|
Mobilie telefoni |
|
Citas preces |
|
Kategorijā "Vispārējie pakalpojumi" visvairāk sūdzību un jautājumu saņemts par dzīvojamo māju apsaimniekošanu (informācijas nesniegšana, nepamatoti aprēķinātime maksājumi) un dažādiem remonta pakalpojumiem (neatbilstība līguma noteikumiem). Detalzētāka informācija ir atspoguļota nākamajā grafikā.
Sūdzības un jautājumi par vispārīgiem pakalpojumiem
Apsaimniekošana |
|
Ķīmiskā tīrītava |
|
Automašīnu remonta pakalpojumi |
|
Citi remonta pakalpojumi |
|
Kategorijā "Atpūtas pakalpojumi" visas sūdzības saņemtas par atceltajiem tūrisma pakalpojumiem vai pasākumiem (pakalpojumu atcelšana, naudas atmaksa, atteikšanās no piedāvātiem vaučeriem).
Sūdzības un jautājumi par atpūtas pakalpojumiem
Atcelts tūrisma pakalpojums |
|
Atcelts pasākums |
|
|