Eiropas Komisija (EK) informē, ka, reaģējot uz Eiropas patērētāju organizācijas (BEUC) un citu ES patērētāju organizāciju sūdzībām, sadarbībā ar dalībvalstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādēm izdevies panākt, ka Amazon, AliExpress un Wish sāka saskaņot savu komercpraksi ar ES patērētāju tiesību aizsardzības likumdošanas prasībām.
Panākt patērētāju tiesību ievērošanu no to tirgotāju puses, kuri atrodas ārpus ES, bet tirgo ES teritorijā ir liels digitālā laikmeta izaicinājums ar kuru atsevišķas ES dalībvalstu iestādes tikt galā nespēj. Tādēļ ir svarīgi, lai EK un dalībvalstu tiesību aizsardzības iestāžu tīkls (Consumer protection cooperation jeb CPC) aktīvi strādā pie lielāko tiešsaistes tirdzniecības platformu, tādu kā Amazon, AliExpress vai Wish, komercprakses atbilstības ES tiesību aktu prasībām.
EK norāda, ka konkrētajā gadījumā Amazon apņēmās nodrošināt savas komercprakses atbilstību ES tiesību aktu aktu noteikumiem par atteikuma tiesībām, ļaujot patērētājiem no ES un EEZ valstīm atteikties no Amazon Prime tikai ar diviem klikšķiem, izmantojot labi redzamu un skaidru "atcelšanas pogu".
Kā pirmo pasākumu, kas izriet no šīm sarunām, Amazon 2021. gadā veica pirmās izmaiņas Prime tīmekļa saskarnē, skaidrāk marķējot atcelšanas pogu un saīsinot paskaidrojuma tekstu. Tagad šis teksts tiks vēl vairāk saīsināts, lai patērētāji netiktu novērsti ar brīdinājumiem un atturēti no atteikuma tiesību izmantošanas. Tas dos iespēju patērētājiem atteikties no abonēšanas divos vienkāršos soļos.
Amazon apņēmās ieviest šīs izmaiņas visās ES tīmekļa vietnēs un visās ierīcēs (datorā, mobilajā ierīcē un planšetdatorā) no 2022. gada 1. jūlija.
Savukārt, Nīderlandes patērētāju tiesību aizsardzības iestāde (ACM), cieši sadarbojoties ar EK un patērētāju tiesību aizsardzības iestāžu tīklu, panāca AliExpress un Wish apņemšanos ES mērogā nodrošināt, ka to komercpraksē tiek ievērotas ES patērētāju tiesības, t.i.:
atteikuma tiesības - patērētāja tiesības atcelt distances līgumu 14 dienu laikā no preču saņemšanas nenorādot nekādu pamatojumu;
likumiskā garantija - tirgotāja atbildība par preces neatbilstību līguma noteikumiem, kura atklājās divu gadu laikā no preču piegādes;
papildu maksas - atbilstoši ES tiesību aktiem cenās jāiekļauj visi nodokļi un nodevas, tostarp PVN; ja var rasties papildu izmaksas, piemēram, muitas nodokļi vai citas nodevas uz robežas, un tās nevar precīzi aprēķināt iepriekš, to esamība ir skaidri jānorāda;
tirgotāja identitāte - ES tiesību akti paredz tirgotāja pienākumu informēt par savu nosaukumu un ģeogrāfisko adresi;
ranžēšana - ja tirgotāji maksā tiešsaistes tirdzniecības platformai, lai meklēšanas rezultātos parādītos augstāk, tad par to ir skaidri jāinformē patērētāji.
AliExpress 2021. gadā apņēmās labāk informēt patērētājus par to, ka viņi var vērsties tiesā vai iesniegt sūdzību pret tirgotāju savā pastāvīgās dzīvesvietas valstī, nevis tiesā vai strīdu izšķiršanas iestādē, kuru izvēlējas tirgotājs (piemēram, Honkongā).
Pēc 2022. gadā notikušajām sarunām ar ACM un EK AliExpress vēl vairāk precizēja savus vispārīgos noteikumus un nosacījumus Eiropas patērētājiem un uzlaboja to pieejamību, tajā skaitā apņēmās uzlabot informācijas par papildu maksām saistībā ar preču importu pamanāmību un pārredzamību.
Savukārt, Wish apņēmās 2022. gadā uzlabot cenu pārredzamību, jo īpaši ieviešot jaunu saskarni, lai nepieļautu neautentiskas un maldinošas atlaides, ko Wish tīmekļa vietnē reklamē uzņēmuma partneri. Turklāt no 2022. gada 1. jūnija Wish pārtrauca personalizētās cenu veidošanas metodes attiecībā uz ES, jo patērētājiem nebija skaidrs kā, pamatojoties uz viņu personas datiem, tiek noteikta preču cena.
Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 08 septembris 2022 14:05