Projekts “Risinājumi enerģijas nabadzības novēršanai” (STEP)
Jelgavas valstspilsētā četras organizācijas īsteno un finansē Eiropas Savienības Pētneicības un inovāciju programmas "Apvārsnis 2020" ietvaros dažādus projektus enerģētiskās nabadzības mazināšanai, palīdzot tai iedzīvotāju daļai, kas saskaras ar finansiālām grūtībām, lai samaksātu par energoapgādes pakalpojumiem zemu ienākumu, augstu energopakalpojumu izmaksu un zemas energoefektivitātes dēļ. Apņemšanās samazināt enerģētiko nabadzību Latvijā ir iekļauta Nacionālajā klimata un enerģētikas rīcības plānā 2030. gadam.
Kopš 2019.gada jūnija PIAA īsteno “Apvārsnis 2020” programmas projektu “Risinājumi enerģijas nabadzības novēršanai” (STEP), kas noslēgsies 2022.gada jūnijā. Projekta ietvaros ir izveidots kontaktpunkts Jelgavā, konsultējot patērētājus par to tiesību un interešu aizsardzību, izveidota patērētāju grupu un iesaistīto organizāciju sadarbība, kuras konsultē cilvēkus par dažādiem jautājumiem (piemēram, efektīvāks enerģijas patēriņš, informācija kā var palīdzēt ietaupīt naudu, uzlabot veselību un labsajūtu mājoklī). Projektā plānots izplatīt labos piemērus un politikas izvēles, kas var mazināt enerģētisko nabadzību.
Zaļās enerģijas uzņēmums SIA “Gren Jelgava” kopš 2019.gada septembra piedalās “Apvārsnis 2020” programmas projekta “SocialWatt -Atbildīgo pušu savienošana, lai pieņemtu inovatīvas shēmas enerģētiskās nabadzības samazināšanai” īstenošanā. Projekts paredz izstrādāt, ieviest, pārbaudīt un paplašināt inovatīvus risinājumus enerģētiskās nabadzības mazināšanai un tas noslēgsies 2023.gada aprīlī. SocialWatt ietvaros izstrādāto, atbilstošo rīku nolūks ir palīdzēt komunālo pakalpojumu sniedzējiem un enerģijas piegādātājiem efektīvi identificēt enerģētiskā nabadzībā nonākušas mājsaimniecības, kā arī izstrādāt un pārraudzīt risinājumus, kas vērsti uz šādu mājsaimniecību energoefektivitātes paaugstināšanu.
Kopš 2020.gada septembra ZREA īsteno “Apvārsnis 2020” programmas projektu “Enerģētiskās nabadzības mazināšana, izmantojot enerģētikas kopienu iniciatīvas” (PowerPoor), kas ilgs līdz 2023.gada augustam. Projekta mērķis ir izglītot enerģētiski nabadzīgās mājsaimniecības vai mājsaimniecības, kas ir tuvu enerģētiskās nabadzības riskam, par veidiem, kā tērēt enerģiju mazāk un gudrāk, kā uzlabot mājokļu energoefektivitāti ar nelieliem ieguldījumiem, kā arī izmantojot iedzīvotāju veidotas kopīgas iniciatīvas, kā piemēram, enerģētikas kopienas, un inovatīvus finansējuma piesaistes veidus kā pūļa finansējums. Sākot ar 2021.gada oktobri Jelgavā, Jēkabpilī, Aucē un citur Zemgalē 25 apmācīti konsultanti sniegs padomus mājsaimniecībām (gan klātienē apmeklējot mājsaimniecības, gan attālināti), izmantojot PowerPoor izstrādātos informāciju komunikāciju tehnoloģiju (IKT) rīkus, kas pieejami internetā jebkuram interesentam. ZREA birojā ir atvērts PowerPoor Enerģētiskās nabadzības mazināšanas Birojs - kontaktpunkts. Kā “jaunpienācējs” enerģētiskās nabadzības mazināšanas projektu pulkā ir POIC, kas 2021.gada martā uzsāka “Apvārsnis 2020” projektu “Veselības, labklājības un līdztiesības uzlabošana, īstenojot uz pierādījumiem balstītu pilsētu politiku, lai cīnītos pret enerģētisko nabadzību” (WELLBASED) un savas aktivitātes īstenos līdz 2025.gadam. Projekta ietvaros paredzēts īstenot pētījumu par to, kā enerģētiskā nabadzība ietekmē iedzīvotāju labklājību un veselības stāvokli. Balstoties uz iegūtajiem datiem, tiks izstrādāti ieteikumi pašvaldībai, kādi atbalsta mehānismi visefektīvāk uzlabo iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
Reti gadās, kad vienā pilsētā 4 organizācijas vienlaicīgi ievieš vairākus “Apvārsnis 2020” programmas projektus ar līdzīgu mērķi. Tāpēc 2021.gad 3.augustā ZREA, PIAA, POIC un Gren Jelgava pārstāvji rīkoja sapulci, lai pārrunātu iespējamo sadarbību kopīgo mērķu sasniegšanā. Enerģētiskās nabadzības mazināšanā tiks iesaistīti ne tikai iedzīvotāji, bet arī Jelgavas valstspilsētas pašvaldības administrācija, sociālā pārvalde, namu apsaimniekošanas uzņēmums, NVO sektors, u.c. interesenti, kas ļaus izcelt enerģētiskās nabadzības problēmu un paaugstinās sabiedrības izpratni par problēmas nozīmīgumu un tās risināšanas iespējām.
Vairāk informācija par minētajiem projektiem var atrast dekojošās mājas lapās, kā arī jaunumus par projekta aktivitātēm var uzzināt iesaistīto institūciju interneta vietnēs:
Lai aistāvētu mazāk aizsargāto patērētāju intereses enerģijas tirgū LPIAA ir iesaistījusies projektā "Risinājumi enerģijas nabadzības novēršanai" (STEP). Projekta mērķis ir mazināt patērētāju enerģētisko nabadzību, mudinot mainīt patērētāju uzvedību un lietot energoefektīvākus risinājumus.
Projekts STEP ir saņēmis ES pētniecības un inovāciju programmas "Apvārsnis 2020" finansējumu saskaņā ar dotācijas līgumu Nr.847080.
Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 25 augusts 2021 10:01
SIA "Torex", kura tirgo vietnē torex.lv, iekļauta "melnajā" sarakstā
Autors Andrejs Vanags
Trešdiena, 28 jūlijs 2021 14:42
Biedrība "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" (PIAA) informē, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotajā "melnajā sarakstā" iekļauta SIA "Torex" (reģ. Nr. 40103891503) par to, ka uzņēmums nav izpildījis Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu ar kuru tam uzlikts par pienākumu veikt durvju maiņu pret līguma noteikumiem atbilstošām.
SIA "Torex" pārdeva patērētājam ārdurvis Snegir cottage sng 2m par kuru iegādi un uzstādīšanu patērētājs veica apmaksu
2762,00 EUR apmērā. Pēc durvju uzstādīšanas patērētājs secināja, ka durvis nav uzstādītas pareizi, durvis bija sabojātas, kā rezultātā durvis cieši neaizvērās un bija šķirbas starp visām trim durvju vērtņu ailēm. Vairākkārt vēršoties pie SIA "Torex" par konstatētajām nepilnībām, tās pilnībā netika novērstas. Novēršot neatbilstības, uzņēmuma darbinieki šķirbas durvju vērtnēs aizpūta ar silikonu, kas vēlāk tika nokasīts nost, tādējādi durvis saskrāpējot. Durvju šķirbās tika saliktas papildu gumijas, bet arī tas neatrisināja problēmas ar caurvēju. Tādējādi patērētājs vērsās pie SIA "Torex", prasot veikt durvju demontāžu un jaunu durvju uzstādīšanu.
Izvērtējot lietas materiālus, Komisija konstatēja, ka komersanta mājaslapā norādīts, ka durvis atbilst ceturtā blīvuma klasei, kas ir augstākā blīvuma klase. Ceturtās blīvuma klases durvīm gaisu cauri laist nevajadzētu. Komisija no iesniegtajiem pierādījumiem, fotoattēliem secina, ka konkrētās durvis neatbilst ceturtā blīvuma klasei, jo no fotoattēliem redzams, ka durvis slikti pieguļ, veidojas šķirbas, kas laiž cauri gaisu.
Tāpat Komisija secināja, ka durvīm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) Nr. 305/2011 (2011. gada 9. marts), ar ko nosaka saskaņotus būvizstrādājumu tirdzniecības nosacījumus (turpmāk – Regula) nav CE marķējums, kā arī Ekspluatācijas īpašību deklarācija. Sabiedrība pēc Komisijas aicinājuma minētos dokumentus neiesniedza, tādēļ Komisija norādīja, ka ārdurvis, kurām nav CE marķējuma un Ekspluatācijas īpašību deklarācijas, Latvijā un Eiropas ekonomikas zonas valstīs tirgot nav atļauts.
Ņemot vērā to, ka durvis tika tirgotas Eiropas Savienībā un patērētājs varēja sagaidīt, ka tās atbildīs normatīvo aktu prasībām, bet durvīm nav CE marķējums, kā arī Ekspluatācijas īpašību deklarācija un ka durvīm nepiemīt sabiedrības mājaslapā norādītā ceturtā blīvuma klase, tad Komisija secināja, ka durvis ir uzskatāmas par līguma noteikumiem neatbilstošu preci.
"Melnais saraksts" ir izveidots, lai informētu patērētājus par komersantiem, kuri nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus un, tādējādi, palīdzētu patērētājiem izdarīt izvēli par preces iegādi vai pakalpojuma izmantošanu.
Ar "melno sarakstu" un komisijas lēmumu izrakstiem var iepazīties šeit. Informācija par Patērētāju strīdu risināšanas komisiju ir šeit.
Ciktāl patērētājs ir tiesīgs lietot preci atteikuma tiesību periodā?
Autors Andrejs Vanags
Piektdiena, 23 jūlijs 2021 14:05
Patērētāji arvien biežāk izmanto iespēju iegādāties preces un pakalpojumus internetā un likumsakarīgi, ka pieaug gan atteikuma tiesību izmantošanas gadījumu skaits, gan arī ar to saistītu strīdu skaits. Daļa no šiem strīdiem rodas sakarā ar preču lietošanu 14-dienu garajā atteikuma tiesību periodā - gan jautājumā par to ciktāl patērētajam ir atļauts lietot preci, gan saistībā ar atteikuma tiesību zaudēšanu. Ko par to saka likums?
Parasti patērētājs ir tiesīgs izmēģināt preci, bet ne vairāk, kā tas būtu atļauts darīt veikalā
Neskaitot dažus izņēmumus (sk. zemāk), likums nepārprotami piešķir patērētājam tiesības izmēģināt preci atteikuma tiesību periodā. Tomēr, likums arī uzliek patērētājam atbildību par preces vērtības samazināšanos, ja prece izmantota citā nolūkā, nevis tās rakstura, īpašību un darbības noskaidrošanai.
Pēdējās izmaiņas: Piektdiena, 23 jūlijs 2021 16:35
Patērētāju asociācija sper pirmo soli preču testēšanā
Autors Andrejs Vanags
Trešdiena, 21 jūlijs 2021 11:37
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (PIAA) ar 2021.gada 1.jūliju uzsāka darbu pie sen lolota projekta, kurš veltīts preču testēšanai. Projekts "Patēriņa preču testēšanas kapacitātes izveidošana" kļuva iespējams pateicoties Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas finansējumam, kuru caur EEZ un Norvēģijas grantu programmu administrē Aktīvo iedzīvotāju fonds.
Projekta ietvaros PIAA plāno uzsākt preču testēšanu, tādējādi izveidojot jauno organizācijas stratēģisko darbības virzienu. Paredzēts, ka PIAA tuvāko 3 - 5 gadu periodā piedāvās Latvijas patērētājiem augstas kvalitātes preču testu rezultātus, tādējādi nodrošinot pieeju būtiskai informācijai par Latvijas tirgū pieejamām precēm un palīdzot Latvijas patērētājiem izvēlēties savām vajadzībām atbilstošas un drošas preces.
Informācijas pieejamības uzlabošanai, projekta ietvaros PIAA izstrādās arī jaunu organizācijas mājaslapu ar uzlabotu funkcionalitāti un mūsdienu izskatu.
Projekts tiks īstenots sadarbībā ar patērētāju organizāciju apvienību Euroconsumers, Čehijas patērētāju organizāciju dTest un Slovēnijas patērētāju organizāciju Zveza Potrošnikov Slovenije jeb ZPS.
Eiropas Komisija piedāvā būtiski uzlabot patērētāju aizsardzību kreditēšanas jomā
EK norāda, ka pēdējā desmitgadē digitalizācija ievērojami mainīja patērētāju lēmumu pieņemšanas procesu un ieradumus, proti, mūsdienās patērētāji vēlas ērtāku un ātrāku kredīta saņemšanu un bieži dara to tiešsaistē. Tas arī ietekmē kreditēšanas nozari, kura kļūst arvien digitalizētāka. Jauni tirgus dalībnieki, tādi, kā vienādranga (peer-to-peer) aizdošanas platformas, piedāvā kredītus dažādās formās. Parādījās arī jauni produkti, piemēram, īstermiņa kredīti ar augstām izmaksām. Digitalizācija arī piedāvā jaunus veidus informācijas sniegšanai digitālajā vidē un patērētāju kredītspējas novērtēšanai, izmantojot automatizētas lēmumu pieņemšanas sistēmas un netradicionālus datus.
Ar jauna priekšlikuma palīdzību EK cer tikt galā ar šiem izaicinājumiem.
Priekšlikums paredz:
iekļaut regulējumā riskantos aizdevumus, kuri šobrīd ES līmenī netiek regulēti, tai skaita kredītus, kuru summa ar mazāka par 200 EUR vai kreditēšanu "Pērc tagad, maksā vēlāk" (Buy Now Pay Later) shēmu ietvaros;
pielāgot informācijas prasības, nodrošinot to atbilstību digitālām ierīcēm;
padarīt informāciju par kredītu skaidrāku un izvairīties no patērētāju pārslogošanas ar informāciju;
izskaust komercpraksi, kuras ietvaros tiek ekspluatētas patērētāju uzvedības īpatnības, piemēram, produktu sasaistīšana, iepriekš ieliktie ķeksīši vai nepasūtītu kredītu pārdošana (piemēram, nepasūtītu kredītkaršu nosūtīšanu patērētājiem vai kreditora vienpusēju patērētāja overdraftu/kredītkaršu limita palielināšanu, iepriekš nesaņemot patērētāja lūgumu vai skaidru piekrišanu);
uzlabot noteikumus par patērētāju kredītspējas novērtēšanu, lai nodrošinātu piemērotu un samērīgu datu izmantošanu, kā arī novērstu patērētāju pārlieku apgrūtināšanu ar parādiem;
ieviest kredīta izmaksu ierobežojumus t.i. ierobežojumus vienai vai vairākām no šādām likmēm: aizdevuma procentu likme, gada procentu likme (GPL) un kopējām kredīta izmaksām;
atbalstīt patērētājus, kuriem ir finansiālās grūtības ar iecietības pasākumiem (kredīta refinansēšana, kredīta termiņa pagarināšana, maksājumu atlikšana u.c.) un/vai parādu padomdošanas pakalpojumus;
ieviest prasību komersantiem dot priekšroku patērētāja vajadzībām un rīkoties ētiski, vienlaicīgi nodrošinot, ka to personālam ir pietiekamas zināšanas un kompetence kreditēšanas jomā.
Jauns direktīvas priekšlikuma atrodams šeit, faktu lapa ir šeit.
Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 01 jūlijs 2021 09:43